Biography

ENGLISH

Grand Tour, the third album by Orouni, was put together like a travel journal, written and composed after a journey around the world that lasted over a year. The 12 songs on the album, not to mention two remarkable B-sides, each correspond to one of 14 destinations (Corsica, Berlin, Mali, Thailand, South Africa, Senegal, Australia, Japan, Brazil, Finland, New York, China, Chile and Lebanon).

Orouni brought back instruments from this series of short trips to create his album. He systematically played the cavaquinho, charango, kalimbas, balafon and other finds with complete disregard for their traditional use in order to conjure up countries other than those they are from. He also returned with a myriad of touristic sensations. The texts, like those of Bob Dylan, take the form of mosaics. They never offer a unified image of the described situation, the so-called “big picture,” but rather recall a juxtaposition of details, characters and quotes (“Take the train and go, go to Hanko and its green casino but you won’t be able to gamble on the archipelago”). And, as with Dylan, the resulting impression is that of a narrator who attempts less to explain what he sees than to use his writing as an extension of his perception.

A trip around the world in terms of geography, but also in terms of the author’s artistic influences. Expanding a horizon that was essentially folk (on his first album, A Matter Of Scale), and then power pop (on the second one, Jump Out The Window), Orouni now unleashes music with extraordinary instrumental and musical depth. While the spirit of defunct label Elephant 6 (Olivia Tremor Control, Neutral Milk Hotel, Elf Power, Of Montreal) floats over certain tracks, this is perhaps because Orouni infused this album with the spirit of emulation that once drove the Athens collective, by calling on members of a certain large brotherhood of French indie pop (Jean Thevenin, drummer of Frànçois & the Atlas Mountains, as well as Toy Fight, (Please) Don’t Blame Mexico, The Rodeo, Mina Tindle, Angil & the Hiddentracks, Syd Matters, Thousand, Les Colettes).

But, above all, this proliferation highlights the work of one of the most impressive composers in France. With their beauty and originality, songs such as “In The Service Of Beauty”, “Firearms” and “Wild Geese And Cigars” are sure to mark the musical year of those who would like to embark on this Grand Tour that Sauvage Records now proudly features in its catalogue.


FRANÇAIS

Troisième album d’Orouni, Grand Tour a été conçu comme un journal de bord, écrit et composé à la suite d’un voyage de plus d’un an autour du monde. Les douze chansons du disque, auxquelles il faut ajouter deux remarquables faces B, correspondent chacune à un des quatorze pays visités (Corse, Berlin, Mali, Thaïlande, Afrique du Sud, Sénégal, Australie, Japon, Brésil, Finlande, New York, Chine, Chili et Liban). De ces courts voyages successifs Orouni a rapporté les instruments avec lesquels il a arrangé son disque – ces cavaquinho, charango, kalimbas, balafon qu’il a décidé d’utiliser systématiquement à contre-emploi, pour leur faire évoquer un autre pays que celui dont ils proviennent – ainsi qu’une collection d’impressions touristiques. Les textes, un peu comme chez Bob Dylan, ressemblent à des mosaïques ; ils ne donnent jamais de la situation décrite une image unifiée – the Big Picture – mais l’évoquent par une juxtaposition de détails, de personnages, de citations (« Take the train and go, go to Hanko and its green casino but you won’t be able to gamble on the archipelago »). Et, comme chez Dylan, l’impression qui en ressort est celle d’un narrateur qui cherche moins à expliquer ce qu’il voit qu’à utiliser l’écriture comme une extension de sa perception.

Tour du grand monde de la géographie mais également tour du monde des influences artistiques de l’auteur. Elargissant un horizon d’abord essentiellement folk (sur son premier album A Matter Of Scale) puis power pop (sur le second : Jump Out The Window), Orouni offre ici une musique d’une richesse musicale et instrumentale extraordinaire. Si l’esprit de feu le label Elephant 6 (Olivia Tremor Control, Neutral Milk Hotel, Elf Power, Of Montreal) flotte sur certains titres c’est peut-être parce qu’Orouni a su recréer autour de son disque l’esprit d’émulation qui animait jadis le collectif d’Athens, en enrôlant des membres d’une certaine grande confrérie de la pop indépendante française (Jean Thevenin, batteur de Frànçois & the Atlas Mountains, Toy Fight, The Rodeo, Mina Tindle, Angil & the Hiddentracks, Syd Matters, Thousand, les Colettes).

Mais ce foisonnement sert avant tout à mettre en valeur un travail de compositeur et d’arrangeur qui compte parmi les plus impressionnants de l’hexagone. Des chansons telles que « In the Service of Beauty », « Firearms » ou « Wild Geese And Cigars » sont appelées à marquer, par leur beauté et leur originalité, l’année musicale de ceux qui voudront se plonger dans ce Grand Tour que Sauvage Records accueille aujourd’hui avec fierté parmi son catalogue.